Nowe przepisy dają lepszą ochronę konsumentom
Dziennikarz S. Bartosik, 5 stycznia 2023
Koniec z fikcyjnymi promocjami czy naciąganiem seniorów na pokazach połączonych ze sprzedażą. Z początkiem roku konsumenci zyskali nowe prawa.
Chroniące ich przepisy dostosowano do unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo, z inicjatywy Prezesa UOKiK, wprowadzono regulacje mające ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych. – Nie można już na nich od razu ściągać należności czy zawierać umów finansowych – wyjaśnia Tomasz Chróstny. Przy zakupach on-line przedsiębiorca ma informować, w jaki sposób weryfikuje recenzje produktów i czy zamieszcza tylko pozytywne. Jeśli umożliwia wyszukiwanie ofert, musi powiadomić klientów o parametrach decydujących o kolejności pojawiania się wyników. Takich informacji mamy dostawać o wiele więcej. Przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, oprócz ceny aktualnej musi podawać także najniższą z 30-u dni poprzedzających obniżkę. Zmiany dotyczą też zasad reklamacji, w tym wydłużenia terminu przedawnienia roszczeń do sześciu lat.
Przewodnik po nowych regulacjach zamieszczono na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.