D. Młynarczyk: Mieszkańcy zdecydowali o nowych trasach autobusów
Katarzyna Sudoł, Rafał Prokop 24 czerwca 2025
W dynamicznie zmieniającym się krajobrazie Kościerzyny, władze miasta zdecydowały się na odważny krok w kierunku modernizacji transportu publicznego. Daniel Młynarczyk, zastępca burmistrza odpowiedzialny za infrastrukturę i transport, w wywiadzie dla Radia Kaszëbë, ujawnia szczegóły planowanych zmian. Po pięciu latach funkcjonowania dotychczasowej siatki połączeń, miasto staje przed wyzwaniem dostosowania komunikacji do rosnących potrzeb mieszkańców, zmieniającej się infrastruktury oraz spływających postulatów. Nowa koncepcja, oparta na kompleksowych badaniach i konsultacjach społecznych, ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróży, ale także zwiększenie dostępności i efektywności transportu miejskiego.
Dlaczego Zmiany Są Konieczne?
Głównym impulsem do zmian były przeprowadzone w październiku 2017 roku kompleksowe badania popytu na usługi przewozowe. Od tego czasu zaszły istotne zmiany, w tym wprowadzenie pięciu nowych autobusów w 2019 roku. Jednak to upływ czasu, modyfikacje w podaży usług oraz liczne uwagi i wnioski od mieszkańców skłoniły władze do ponownej analizy i opracowania nowej koncepcji. Badania marketingowe, obejmujące liczbę pasażerów, wykorzystanie przystanków i rzeczywisty czas przejazdu, stały się podstawą do stworzenia zoptymalizowanej siatki połączeń.
Głos Mieszkańców Kluczowy dla Nowej Koncepcji
Kluczową rolę w kształtowaniu nowej koncepcji odegrały konsultacje społeczne, które zaowocowały ponad 40 uwagami i postulatami. Wiele z nich zostało uwzględnionych, wpływając na przebieg linii i rozkłady jazdy. Wśród najważniejszych zmian, wynikających bezpośrednio z sugestii mieszkańców, jest wprowadzenie komunikacji miejskiej na ulice Wrzosową (gdzie powstają nowe obiekty handlowe) oraz na Osiedle Poetów (ulice Adama Mickiewicza, Słowackiego, Marii Konopnickiej). Ważnym postulatem było również dostosowanie rozkładów jazdy do połączeń kolejowych oraz zwiększenie częstotliwości kursów. Nie wszystkie postulaty mogły zostać zrealizowane od razu, np. ze względu na niedostosowaną infrastrukturę drogową (ulice Jodłowa, Świerkowa), ale miasto planuje do nich wrócić po zakończeniu modernizacji linii kolejowej 201.
Nowe Trasy, Większa Częstotliwość i Inwestycje w Infrastrukturę
Nowa koncepcja zakłada znaczące rozszerzenie zasięgu komunikacji miejskiej. Linia numer 1 obejmie ulice Generała Józefa Hallera, Wrzosową i Kalinową, a także Adama Mickiewicza, Słowackiego i Marii Konopnickiej. Linia numer 3 zostanie rozszerzona o linię 3A, która będzie kursować ulicami Pojezierską i Klasztorną, odpowiadając na potrzeby mieszkańców Osiedla Wieżysko. Linia numer 2 zostanie rozszerzona o ulice Budowlanych i Drogowców, co przybliży komunikację do rejonu ulicy Małej Kolejowej, a także zostanie powiązana z linią numer 1, umożliwiając przesiadki na dworcu PKP. Aby dostosować rozkłady jazdy do potrzeb w godzinach szczytu, miasto planuje zwiększyć częstotliwość i liczbę kursów, dążąc do modułowych odjazdów, np. co 30 minut. Mimo to, tabor pięciu autobusów pozostanie niezmieniony, co było jednym z warunków opracowania koncepcji.
Miasto planuje również inwestycje w infrastrukturę przystankową. W bieżącym roku budżetowym przeznaczono środki na montaż pięciu nowych wiat autobusowych w najbardziej uczęszczanych miejscach (ulice Marii Skłodowskiej-Curie, Alizy Piechowskiego, Kartuska, Jana Matejki). W kolejnych latach planowany jest sukcesywny montaż kolejnych wiat oraz budowa zatok autobusowych na ulicach o dużym natężeniu ruchu, takich jak Wrzosowa. System informacji pasażerskiej jest w planach, ale jego szczegóły zostaną omówione w przyszłości.
Wyzwania Finansowe i Perspektywy na Przyszłość
Obecny koszt funkcjonowania komunikacji miejskiej w Kościerzynie to około 1,6 miliona złotych, a autobusy przejeżdżają rocznie około 130 tysięcy wozokilometrów. Wdrożenie wszystkich rozwiązań z nowej koncepcji, w tym zwiększenie liczby i częstotliwości kursów, wymagałoby podwojenia liczby wozokilometrów, a co za tym idzie, kosztów. Miasto dąży do zwiększenia kosztów o około 500-600 tysięcy złotych, co pozwoli na rozszerzenie komunikacji o jedną trzecią. Zastępca burmistrza podkreśla, że środki na ten cel zostaną znalezione. Nowa komunikacja miejska, oparta na opracowanej koncepcji, ma zacząć funkcjonować od stycznia 2026 roku. Warto zaznaczyć, że pomimo zmian w rozkładach jazdy pociągów i czasowego zamknięcia stacji w Kościerzynie (od 30 czerwca), komunikacja miejska ma przede wszystkim odpowiadać na potrzeby mieszkańców, a nie służyć wyłącznie obsłudze dworca PKP.