T. Konopacki: PKM na 10 urodziny zaskakuje
Katarzyna Sudoł, Rafał Prokop 3 września 2025
Rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Tomasz Konopacki, podsumował 10 lat działalności PKM, która obchodzi swój jubileusz. Przedstawił imponujące statystyki, opowiedział o znaczeniu elektryfikacji i zdradził plany na przyszłość, w tym o szczegółach projektu PKM Południe. Rzecznik podkreślił, jak bardzo PKM wpisała się w krajobraz komunikacyjny regionu i w jaki sposób przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców.
Imponujące statystyki i ogromne zainteresowanie
Przez ostatnie 10 lat PKM przewiozła ponad 36 milionów pasażerów. Początkowo, we wrześniu, pociągi kursowały wyłącznie do Gdańska Osowy i Gdyni, a od października – do Kartuz i w głąb Kaszub. Zainteresowanie liniami było ogromne od samego początku, a kierunki regionalne, takie jak Kartuzy czy Kościerzyna, cieszyły się szczególną popularnością, generując ponad połowę wszystkich przewozów. Rzecznik podkreślił sukces połączenia Kościerzyny z Trójmiastem, które dzięki PKM odnotowało dziesięciokrotny wzrost liczby pasażerów i pociągów, co świadczy o ogromnym zapotrzebowaniu na tego typu transport.
Nowe perspektywy: PKM Południe i elektryfikacja
Obecnie PKM skupia się na realizacji projektu PKM Południe. Jak wyjaśnił rzecznik, jest on na etapie przygotowywania projektu budowlanego, który ma być gotowy do 2027 roku. W ramach projektu zmieniono lokalizację przystanku Gdańsk-Kowale, co pozwoli na lepszą integrację z miejską siecią drogową i budowę węzła przesiadkowego dla autobusów, które będą mogły tu dojeżdżać nawet z okolic Starogardu Gdańskiego. Rzecznik zaznaczył, że ta zmiana przyniesie również korzyści finansowe, które zostaną przeznaczone na budowę większej estakady w gdańskiej dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, co umożliwi mieszkańcom lepsze wykorzystanie terenów rekreacyjnych. Innym kluczowym przedsięwzięciem jest elektryfikacja linii. Chociaż pasażerowie na co dzień jeszcze nie odczuwają w pełni jej efektów, jest to inwestycja przyszłościowa. Po zakończeniu modernizacji linii 201 przez PKP PLK, po trasach PKM będą mogły jeździć szybsze, cichsze i bardziej pojemne pociągi elektryczne, które pomieszczą więcej pasażerów oraz rowerów.
Współpraca i wyzwania na przyszłość
Tomasz Konopacki zaznaczył, że PKM jako spółka realizuje projekty na zlecenie samorządu województwa pomorskiego, który prowadzi analizy dotyczące rozwoju sieci. Z tego względu wszelkie pytania o nowe trasy w głąb Kaszub należy kierować właśnie do samorządu. Rzecznik podkreślił, że największym wyzwaniem jest obecnie przepustowość linii 201, która ogranicza liczbę kursujących pociągów do 120 na dobę. Dopiero po modernizacji tej linii i dołożeniu drugiego toru będzie można zwiększyć częstotliwość i pojemność pociągów. Na koniec, Konopacki zaprosił mieszkańców na piknik z okazji 10-lecia, który odbędzie się w sobotę 9 września, tuż przy siedzibie PKM w Gdańsku Matarni. W programie pikniku przewidziano m.in. darmowe przejazdy zabytkowym pociągiem EN57.
Wizja przyszłości i plany na kolejną dekadę
Rzecznik, patrząc w przyszłość, wyraził przekonanie, że za 10 lat sieć PKM będzie w pełni zelektryfikowana, a na trasach pojawią się szybkie i pojemne pociągi elektryczne, co całkowicie wyeliminuje obecne bolączki pasażerów. Przewiduje również, że do 2030 roku linia PKM Południe będzie już działać, umożliwiając mieszkańcom południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin sprawną komunikację. Wraz z tymi inwestycjami, PKM stanie się jeszcze bardziej integralną częścią systemu transportu publicznego, a jej rola w regionie będzie dalej rosła.