D. Kleczewska: Największy rowerowy system w Polsce ma 2 lata i 620 tysięcy użytkowników
Katarzyna Sudoł, Rafał Prokop 14 listopada 2025
MEVO to największy system rowerowy w Polsce, który w ciągu zaledwie dwóch lat zyskał ponad 620 tysięcy użytkowników i działa w 17 gminach metropolii. O imponującej skali, rekordach wypożyczeń i wyzwaniach związanych z zarządzaniem flotą 5300 rowerów elektrycznych, w tym kryzysem po tragicznym pożarze magazynu, rozmawiamy z Dagmarą Kleczewską, kierowniczką projektu MEVO. System obchodzi drugie urodziny, a jego misją jest nie tylko transport, ale i realny wkład w Zieloną Rewolucję regionu.
MEVO 2.0: Fenomen popularności i liczby metropolii
Rozmowa z Dagmarą Kleczewską rozpoczęła się od podkreślenia skali sukcesu: MEVO zrzesza 620 tysięcy zarejestrowanych użytkowników w 17 gminach, co czyni go największym systemem rowerowym w Polsce. Pani Kleczewska wspomniała, że początkowy wzrost popularności był powolny, ale z czasem mieszkańcy pokochali rowery, widząc w nich świetną, dostępną i liczną alternatywę dla samochodów. Głównym czynnikiem, który skłania mieszkańców Trójmiasta i okolic do przesiadania się na rowery elektryczne, jest możliwość omijania korków oraz komfort jazdy niezależnie od ukształtowania terenu. Użytkownicy chętnie wybierają MEVO, aby nie marnować czasu w dojazdach do pracy czy szkoły i nie zanieczyszczać środowiska.
Zarządzanie ogromną flotą i edukacja użytkowników
System MEVO dysponuje flotą 5300 rowerów, co wymaga codziennej, intensywnej pracy logistycznej. Do ostatniej chwili do systemu dołączyła gmina Pruszcz Gdański, zwiększając zasięg do 17 gmin. Kierowniczka projektu określiła zarządzanie systemem jako „pracę na żywym organizmie”, podkreślając wysiłek operatora w codziennej relokacji i utrzymaniu sprawności rowerów. Poruszono także kwestię bezpieczeństwa i regulaminu. Operator nakłada wysokie kary (około 600 zł) za jazdę w dwie osoby na rowerze lub przewożenie osób w koszyku. Pani Kleczewska zaznaczyła również, że kluczowa jest edukacja w zakresie prawidłowego parkowania, aby rowery nie przeszkadzały pieszym ani samochodom.
Kryzys po pożarze i wkład w ochronę środowiska
Jednym z najtrudniejszych momentów dla projektu był tragiczny pożar magazynu w lutym, w którym spłonęło 1500 rowerów. Dzięki szybkiej reakcji operatora i wykorzystaniu przez uczestniczące gminy prawa opcji na dokupienie rowerów, udało się nie tylko uzupełnić straty, ale i powiększyć flotę o kolejne 1200 sztuk. Już od 1 sierpnia tego roku system działał z pełną, a nawet zwiększoną, liczbą 5300 rowerów. MEVO jest również istotnym elementem Zielonej Rewolucji. Dzięki ponad 20 milionom przejechanych kilometrów, system przyczynił się do zaoszczędzenia środowisku naturalnemu prawie 5 tysięcy ton dwutlenku węgla.
Plany na przyszłość, serwis i urodzinowe wyzwania
System MEVO działa całorocznie, co jest rzadkością w Polsce. Chociaż zimą dostępna jest mniejsza flota, użytkownicy chętnie korzystają z rowerów – na przykład w listopadzie odnotowano więcej przejazdów niż we wrześniu, co świadczy o zmieniających się nawykach. Obecnie trwa serwis zimowy, podczas którego codziennie 70-80 rowerów zjeżdża do magazynu na kompleksowy przegląd, aby cała flota była gotowa na sezon wiosenny (1 marca). Baterie w rowerach wymienia się minimum raz na dwa dni latem i rzadziej zimą. Padła także informacja o potencjalnym rozszerzeniu zasięgu: Pani Kleczewska zdradziła, że trwają rozmowy o dołączeniu do systemu gminy Tczew. Największy wakacyjny rekord to 936 tysięcy wypożyczeń w miesiącu, a prawdziwe rekordy, przy pełnej flocie, są jeszcze przed MEVO.
