M. Ostrowska: System Fala bije rekordy sprzedaży biletów okresowych

Katarzyna Sudoł, Rafał Prokop 17 października 2025

 

Monika-Ostrowska-glowny-specjalista-PR-w-InnoBalticaMonika Ostrowska, rzeczniczka prasowa spółki Innobaltica, była gościem Radia Kaszëbë, by omówić stan wdrożenia i funkcjonowania Systemu FALA, projektu mającego zrewolucjonizować podróżowanie transportem publicznym na Pomorzu. Odpowiadała na pytania dotyczące jego funkcjonalności, kontrowersji związanych ze sprzedażą biletów, osiąganych wyników oraz planów na przyszłość.

 

System FALA: Więcej niż tylko bilety

System FALA jest przedstawiany nie tylko jako narzędzie sprzedażowe, ale jako nowoczesna platforma wspierająca obsługę pasażerów, zarządzanie taryfami, integrację kanałów sprzedaży oraz analizę danych do optymalizacji transportu zbiorowego i kosztów. Ujednolica działania transportowe w regionie i ma wzmacniać pozycję transportu publicznego jako alternatywy dla samochodu. Rzeczniczka podkreśliła, że system działa, choć trwa nieustanna praca nad jego udoskonaleniem i stabilizacją, czego dowodem jest spadek wskaźnika reklamacji. Początki testowego uruchomienia miały miejsce jesienią 2023 roku w Lęborku, a następnie FALA była wdrażana w Słupsku, Trójmieście, Gdyni, osiągając ważne etapy, takie jak sprzedaż biletów kolejowych oraz przeniesienie sprzedaży biletów okresowych z gdańskiego ZTM do systemu FALA (4 sierpnia 2024 r.).

Koncentracja na Platformie Regionalnej – Dlaczego tylko FALA?

Istotnym elementem wywiadu było wyjaśnienie decyzji o rezygnacji ze wsparcia komercyjnych aplikacji w sprzedaży biletów okresowych na rzecz regionalnej platformy FALA. Organizatorzy transportu publicznego w Trójmieście (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia, MZKZG) zdecydowali się na koncentrację sprzedaży biletów okresowych na FALI i powiązanych portalach (systemfala.pl, jestemzgdańska.pl, zkmgdynia.pl, mzkzg.org), a także w punktach stacjonarnych i automatach. Bilety jednorazowe i krótkookresowe (np. 75-minutowe, 24- i 72-godzinne) pozostały w komercyjnych aplikacjach ze względu na popularność wśród mieszkańców i turystów. Monika Ostrowska zaprzeczyła oskarżeniom o monopolizację, powołując się na praktyki innych miast (Warszawa, Kraków, Poznań), gdzie bilety okresowe również przeniesiono do jednego kanału sprzedaży. Podkreśliła także aspekt finansowy – ograniczenie prowizji dla zewnętrznych operatorów ma pozwolić na przeznaczenie tych środków na dalszy rozwój transportu.

Dalsze Udoskonalenia i Rekordy Sprzedaży

Rzeczniczka Innobaltici omówiła bieżące prace nad aplikacją, która generuje ponad 55% obrotu. Trwają prace nad jej „odchudzaniem” i upraszczaniem, uwzględniając sugestie pasażerów. Przygotowano też wersję uproszczoną dla osób z niepełnosprawnościami. W kontekście walidatorów i zasięgu systemu, zaznaczyła, że FALA obejmuje miasta i stacje funkcjonujące w ramach „taryfy pomorskiej”, w tym również Elbląg i Grudziądz. Poruszono także kwestię braku pełnej funkcjonalności check-in/check-out w Trójmieście, co jest związane ze specyfiką i przepisami kolejowymi, choć jest ona dostępna w innych miastach (np. Chojnice, Słupsk). W wywiadzie pochwalono się rekordem dziennej sprzedaży z 1 października 2024 roku, przekraczającym niecały milion złotych, choć przyznano, że jest to w dużej mierze efekt sprzedaży droższych biletów okresowych, ale także dobrych wyników biletów jednorazowych. Końcowe plany to konsekwentne udoskonalanie systemu i aplikacji, skracanie procesu jej aktywacji oraz dalsze upraszczanie działania, aby transport publiczny był prostszy, wygodniejszy i bardziej dostępny.

radio-kaszebe-prezenterzy-dzień-dobry-kaszuby

Dzień Dobry Kaszuby

Dobri Dzéń Kaszëbë

More info



Current track

Title

Artist

Wybierz jeden z adresów: