Prezydent Karol Nawrocki podpisał w Gdyni inicjatywę ustawodawczą „Tak! Dla Polskich Portów”
Dziennikarz S. Bartosik, 20 października 2025

Jak mówił podczas piątkowej wizyty w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym, to próba szerokiego spojrzenia na polską gospodarkę morską
Projekt ma zobowiązać rząd do wykonania strategicznych inwestycji, ale odnosi się też do “administracyjnych, formalnych problemów z rozwojem infrastruktury portowej”.
– Więc mówię jeszcze raz, że staramy się rozwiązać te problemy i umożliwić polskiemu rządowi efektywne korzystanie z polskiego ustawodawstwa w rozwoju polskiej infrastruktury portowej. Taki cel ma ta ustawa. Powiedziałem tak dla CPK, mówię tak dla polskich portów.
Jako konieczne dla wykorzystania potencjału gospodarczego oraz zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego i militarnego Polski w prezydenckim projekcie wskazano 9. przedsięwzięć. Obok budowy głębokowodnego terminala w Świnoujściu i modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej na liście są inwestycje w Gdyni i Gdańsku.
– Potrzebujemy dzisiaj portu zewnętrznego w Gdyni, drogi czerwonej, która da możliwość połączenia portu gdynińskiego z całym systemem dróg krajowych. jest konieczność, która zapisana jest w moim projekcie ustawy. Dla współpracy ze Stanami Zjednoczonymi i dla zwiększenia polskich możliwości przyjmowania gazu ziemnego LNG potrzebujemy na Zatoce Gdańskiej terminala pływającego.
Oprócz budowy portu zewnętrznego i Drogi Czerwonej w Gdyni oraz terminala gazowego na Zatoce Gdańskiej na liście jest m.in. budowa alternatywnego dojazdu kolejowego do portu w Gdańsku wraz z nowym mostem przez Martwą Wisłę. Prezydencki projekt daje rządowi wolną rękę w uzupełnianiu katalogu o kolejne inwestycje.