Zachodnia części Portu Gdynia zmodernizowana za 70 mln zł
Dziennikarz S. Bartosik, 25 października 2021

W Porcie Gdynia zakończono inwestycję umożliwiającą lepsze wykorzystanie transportu kolejowego przy jednoczesnym ograniczeniu kursów lokomotyw spalinowych. Przebudowa układu kolejowego od zachodniej strony razem z jego elektryfikacją kosztowała ok. 70 mln zł.
Rozbudowano i zmodernizowano tory prowadzące do intermodalnego terminalu kolejowego. Zamontowano też nowoczesne systemy kierowania ruchem. Wszystko razem skróci czas obsługi składów i poprawi się konkurencyjność kolei jako środka transportu w obsłudze ładunkowej portu. Dzięki elektryfikacji będzie można ograniczyć wykorzystanie lokomotyw spalinowych, co oznacza mniej hałasu i mniejszą emisję zanieczyszczeń do powietrza. Możliwość prowadzenia cięższych pociągów przez lokomotywy elektryczne poprawi też przepustowość linii kolejowych. Jak poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdynia zgodnie z jego strategią rozwoju do 2027 roku 40% towarów ma być rozwożonych koleją.
W rozbudowie dostępu kolejowego do zachodniej części portu pomogło unijne dofinansowanie w wysokości blisko 19 mln zł.

