Klasyka na Ołowiance
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku [Gdańsk]
Zaplanuj wydarzenie
Data: | 22 września 2024 |
---|---|
Godzina: | 12:00 |
Sprawdź dojazd : | Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku |
Adres: | Ołowianka 1 Gdańsk |
Program
Wystąpią:
Paweł Zagańczyk [Polska] – akordeon
Anna Wandtke [Polska] – skrzypce
Małgorzata Bleja [Polska] – wiolonczela
Dominika Glapiak [Polska] – prowadzenie, kierownictwo artystyczne
W programie m.in.:
Georg Friedrich Händel – Passacaglia g-moll (oprac. Johana Halvorsena
na skrzypce i wiolonczelę)
Astor Piazzolla – Le Grand Tango (oprac. Sofii Gubaiduliny na akordeon i skrzypce)
Przenikanie się nurtów w sztuce to powszechne zjawisko, niezależnie od dziedziny. Czerpanie wzajemnych inspiracji w twórczości różnych kompozytorów, nawiązywanie do muzyki dawnych mistrzów bądź nawet ich cytowanie, to nierzadko swoisty dialog epok, uwidocznienie następujących zmian, na bazie tego co znane – tradycyjne. Muzyka kameralna oczywiście tym procesom ulega i jest w nich zanurzona. Nie inaczej wygląda kwestia samego jej instrumentarium, początkowo dysponującego
instrumentami wiodącymi prym w muzyce “da camera” (w tłumaczeniu na język polski “do komnaty”, bo tak w XVII wieku nazywana była muzyka kameralna). W XX wieku do instrumentów bardzo często stosowanych i wykorzystywanych w
muzykowaniu zespołowym dołączył bowiem przebojowy akordeon, stając się inspiracją dla wielu twórców. Jego szerokie możliwości brzmieniowe i wirtuozeria nie tylko stają w szranki z tradycyjnymi nieśmiertelnymi instrumentami smyczkowymi, ale i często dodają zupełnie nowe brzmieniowe przestrzenie do muzycznych dialogów. Centrum programu stanowić będą dwa niewątpliwe arcydzieła literatury kameralnej: wirtuozowska Passacaglia G. Händla w opracowaniu J. Halvorsena na skrzypce i
wiolonczelę, będąca wariacyjnym opracowaniem czterotaktowego tematu zaczerpniętego przez Halvorsena z finału Suity klawesynowej g-moll HWV 432. Drugą kompozycją wykraczającą poza swoje ramy zarówno w znaczeniu czasu, jak i gatunku, jest wyśmienite Le Grand Tango Astora Piazzolli, w opracowaniu Sofii Gubaiduliny, którą usłyszymy w wersji na akordeon i skrzypce. Wykonawcami koncertu będzie troje znakomitych muzyków – którzy poza karierą solową, z lubością oddają się muzykowaniu kameralnemu. Pojawią się w duetach, ale także w trio, prezentując repertuar zróżnicowany i ukazujący bogactwo muzyki kameralnej.
Program koncertu stanowi swoiste zaproszenie do udziału w całym cyklu, prezentuje bowiem bogactwo tego gatunku na przestrzeni wieków.
Sala Koncertowa
22/09/2024, niedziela, godz. 12:00