Będzie rozbudowa linii kolejowych do portów w Gdańsku i Gdyni
Dziennikarz S. Bartosik, 19 sierpnia 2025

Kolej na porty. Wiceminister Infrastruktury zapowiedział inwestycje, które ułatwią pociągom wywóz towarów dostarczanych drogą morską do Gdańska i Gdyni
Według Piotra Malepszaka w ciągu dwóch tygodni ogłoszony będzie przetarg na rozbudowę linii kolejowej, która poprawi transport towarów z portu w Gdańsku w głąb kraju. Chodzi o budowę czwartego toru na 9-kilometrowym odcinku między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim. Ma powstać w ciągu czterech lat, według szacunków będzie kosztował ok. 200 milionów złotych.
– Taki brakujący czwarty tor, do trzech torów dodamy czwarty tor, poprawimy przepustowość, ten tor zasadniczo będzie przeznaczony dla pociągów towarowych, ciężkich pociągów wyjeżdżających z portu w Gdańsku, z Lotosu, żeby ten ruch w pełni mieć odseparowany. Ruch pasażerski będzie w pełni odseparowany od ruchu towarowego i o to chodzi dzisiaj w nowoczesnej kolei.
Natomiast ruchowi pociągów z gdyńskiego portu w kierunku Bydgoszczy czy zachodnim ma sprzyjać kolejny etap remontu linii 201, między Gdańskiem Osową a Gdynią. – Skorzysta też ruch pasażerski – podkreśla pomorski marszałek Mieczysław Struk.
– Przy tej okazji chciałbym, żebyście Państwo zwrócili uwagę, w szczególności opinia publiczna, że powstanie także nowy tor dedykowany dla ruchu aglomeracyjnego na odcinku pomiędzy Rumią i Wejherowem. I to też jest kolejne zadanie, które w sposób znaczący usprawni ruch w obszarze aglomeracji.
Marszałek zwraca uwagę, że to kolejny krok w realizacji Paktu Kolejowego dla Pomorza, zawartego jesienią ubiegłego roku ze stroną rządową i PKP PLK. Kolejowa spółka ma ogłosić przetarg na odcinek Osowa-Gdynia w najbliższych tygodniach. Wartość tej modernizacji szacowana jest na 1 mld 200 tys. zł.