Finał 18 Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2025
Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza [Gdynia]
Zaplanuj wydarzenie
Data: | 2 października 2025 |
---|---|
Godzina: | 18:00 |
Sprawdź dojazd : | Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza |
Adres: | Gdynia |
Program
Finał 18. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2025
W dniach 2-4 października w Teatrze Miejskim w Gdyni odbędzie się finał 18. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej pod hasłem DRAMATY, DYLEMATY, DEMONY
2-4 października 2025Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna to najważniejsze wyróżnienie dla polskich dramatopisarzy. Zwyciężczyni albo zwycięzca konkursu otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 50 tys. zł.
Teatr Miejski w Gdyni zaprasza miłośników najnowszego teatru na czytania pięciu najlepszych sztuk nadesłanych na konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. W tym roku pod hasłem: DRAMATY, DYLEMATY, DEMONY. Zobaczymy sceniczne szkice sztuk: „Biedermannowie” Anny Wakulik (reż. Kuba Zubrzycki), „Kiedy stopnieje śnieg” Katarzyny Minkowskiej, Tomasza Walesiaka (reż. Klaudia Gębska), „Paraskewa” Olgi Maciupy (reż. Ewa Platt), „Porwanie Roberta Lewandowskiego przez tchórzliwego Łukasza Pawłowskiego” Łukasza Pawłowskiego (reż. Kamil Białaszek) i „Wyjątko” Beniamina Marii Bukowskiego (reż. Magdalena Dąbrowska). Wszystkie nominowane sztuki dotyczą relacji międzyludzkich, podejmują próbę zrozumienia takich zjawisk społecznych jak konformizm, moralna ślepota, tożsamość, odmienność, potrzeba przynależności i akceptacji. Konkurs
o GND dał wiarę we własne siły wielu młodym dramatopisarkom i dramatopisarzom. Teksty finalistów coraz częściej trafiają na teatralne sceny i wygrywają festiwale. Można je również znaleźć na stronie www.gnd.art.pl. W ubiegłym roku nagroda przyznana została sztuce „Tęsknię za domem” Radosława Maciąga. Laureata tegorocznej edycji poznamy
4 października, do jego rąk trafi statuetka oraz 50 tysięcy złotych ufundowanych przez miasto Gdynia. Wyboru dokona Kapituła w składzie: dr hab. Piotr Dobrowolski, prof. Beata Guczalska – przewodnicząca, dr Ewa Hevelke, prof. Jacek Kopciński. Konkursowej prezentacji towarzyszyć będzie pokaz specjalny spektaklu z krakowskiego Teatru KTO „Bal” w reżyserii Jerzego Zonia.
Chodźcie do nas!!! Polski dramat współczesny zdaje raport z odpowiedzialności!
na czytania wstęp wolny
Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni
strona www:
http://www.gnd.art.pl/
http://www.teatrgombrowicza.art.pl/
gnd@teatrgombowicza.art.pl
- FINAŁ GDYŃSKIEJ NAGRODY DRAMATURGICZNEJ
2 – 4 października 2025 Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni
czytania i szkice sceniczne najlepszych sztuk zgłoszonych do konkursu
DRAMATY, DYLEMATY, DEMONY
2 października 2025
- 18.00 Beniamin M. Bukowski WYJĄTKO reżyseria: Magdalena Dąbrowska
Ludzie są szczęśliwi z małymi wyjątkami.
- 20.00 Anna Wakulik BIEDERMANNOWIE reżyseria: Kuba Zubrzycki
Życie polega na jedzeniu i spaniu, a nie na ciągłym decydowaniu. Lubisz żyć?
3 października 2025
- 18.00 Olga Maciupa PARASKEWA reżyseria: Ewa Platt
Jak nie masz siły powalczyć za siebie powalcz za mnie. Będziemy miały więcej siły razem.
- 20.00 Łukasz Pawłowski PORWANIE ROBERTA LEWANDOWSKIEGO PRZEZ TCHÓRZLIWEGO ŁUKASZA PAWŁOWSKIEGO reżyseria: Kamil Białaszek
Ktoś się rodzi pod szczęśliwą gwiazdą, a ktoś pod spadającą bombą.
4 października 2025
- 16.00 Katarzyna Minkowska, Tomasz Walesiak KIEDY STOPNIEJE ŚNIEG reżyseria: Klaudia Gębska
I dlatego ludzie tacy słabi, dzieci takie słabe, dorośli słabi. Bo przyzwyczajeni, że na wszystko jest tabletka. Na zły nastrój, na dobry nastrój, na myśli takie i nie takie i na zmianę płci.
- 19.00 pokaz specjalny BAL reżyseria Jerzy Zoń Teatr KTO Kraków
- 20.30 ogłoszenie zwycięzcy i zakończenie 18 GDYŃSKIEJ NAGRODY DRAMATURGICZNEJ oraz 12 edycji Konkursu im. Andrzeja Żurowskiego na recenzje teatralne dla młodych krytyczek i krytyków
Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, 81-381 Gdynia, ul. Bema 26
www.teatrgombrowicza.art.pl www.gnd.art.pl e-mail: gnd@teatrgombrowicza.art.pl Dyrektor Naczelna i Artystyczna: Marta Miłoszewska
BENIAMIN MARIA BUKOWSKI WYJĄTKO
Ludzie są szczęśliwi z małymi wyjątkami.
Beniamin Maria Bukowski – dramatopisarz, dramaturg i reżyser, wykładowca akademicki. Absolwent MISH UJ (filozofia, historia sztuki) i wydziału reżyserii AST im. S. Wyspiańskiego w Krakowie, podyplomowych studiów z zakresu zarządzania instytucjami kultury IBL PAN, doktor sztuk. W latach 2021-2024 zastępca dyrektora ds. artystycznych w Narodowym Starym Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Krakowie, obecnie dyrektor Teatru Polskiego im. H. Konieczki w Bydgoszczy. Autor kilkunastu dramatów wystawianych i nagradzanych w Polsce i za granicą. Nagrodzony m.in. Stypendium MKiDN Młoda Polska, Stypendium Twórczym Nowego Teatru w Warszawie, rezydencją Residenztheater w Monachium.
W swoich tekstach często powraca do tematów historycznych i biograficznych, stających się pretekstem do opowiadania o współczesności. Oddzielny nurt w jego twórczości stanowią dramaty dla dzieci i młodzieży („Dorosło”, „Sztuka bez babci”, „Nanowo”, „Wyjątko”, „Miasto”). W 2023 roku zwyciężył w konkursie na libretto opery o powojennej odbudowie Warszawy „Najlepsze miasto świata”. Prapremiera utworu do muzyki Cezarego Duchnowskiego zaplanowana jest na jesień 2025 r. w Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Jako dramaturg współpracował m.in. z Katarzyną Kalwat, Tomaszem Kaczorowskim, Judytą Berłowską, Waldemarem Raźniakiem i Joanną Grabowiecką. Jako reżyser zrealizował m.in. „Zofię” Anny Wakulik w Teatrze Powszechnym w Warszawie, „Podwyżkę” Georgesa Pereca w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, „Królową śniegu” w Teatrze im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, „Baśń o wężowym sercu” na podstawie powieści Radka Raka w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Na scenę przeniósł również kilka autorskich realizacji: „Arian” (Narodowy Stary Teatr), „Mosdorfa. Rekonstrukcję” (Teatr Nowy w Poznaniu), „Mazagan. Miasto” (Teatr Żydowski w Krakowie).
Autor: – Tytułowe wyjątko to zwierzątko, które pojawiło się w mojej głowie, kiedy jeszcze byłem dzieckiem. Odrobinę rozpaczliwa, futerkowa istota, wyjąca, kiedy jest jej smutno. Mimo szczęśliwego dzieciństwa smutek był uczuciem, który towarzyszył mi w pierwszych latach życia wyjątkowo często. I o tym doświadczeniu dziecięcego przygnębienia, poprzez opowieść o Aniutce, dziewczynce opiekującej się pojawiającym się nieoczekiwanie w jej pokoju wyjątkiem, postanowiłem opowiedzieć. Zależało mi na tym, żeby była to historia, w której mogą przejrzeć się i dzieci i dorośli. Pokazująca, że smutek jest częścią naszego życia, że może pojawić się w każdym wieku. I że gdy wymyka się spod kontroli, nie należy bać się zwrócić
do kogoś o pomoc. A z drugiej strony, nigdy się za niego nie winić.
2 października 2025 g. 18.00 Beniamin M. Bukowski WYJĄTKO reżyseria: Magdalena Dąbrowska
ANNA WAKULIK BIEDERMANNOWIE
Życie polega na jedzeniu i spaniu, a nie na ciągłym decydowaniu. Lubisz żyć?
Anna Wakulik – urodzona w Gdańsku absolwentka Szkoły Dramatu przy Teatrze na Woli
i Instytutu Kultury Polskiej UW. W latach 2012-2014 kierowniczka literacka Teatru im. Solskiego w Tarnowie. W latach 2017-2020 dramaturg Teatru Dramatycznego w Warszawie, od 2022 roku dramaturg Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Publikowała w „Dialogu”. Prowadziła zajęcia creative writing w Collegium Civitas, Szkole Dramatu i Wyższej Szkole Fotografii
w Warszawie, Teatrze Sala Beckett w Barcelonie, Teatro India w Rzymie, na uniwersytecie
w Targu Mures i w szkole teatralnej Paolo Grassi w Mediolanie. Jej sztuki zostały przetłumaczone na wiele języków. W 2021 roku ukazała się antologia jej sztuk „Błąd wewnętrzny” (WA Kraków), a w 2022 książkowe wydanie „Grupy krwi” (WIT Warszawa). Autorka m.in. sztuk: „Zażynki” (Teatr Polski w Poznaniu, The Royal Court Theatre
w Londynie,), „Bohaterowie” (Teatr im. Solskiego w Tarnowie), „Zofia” (Teatr Powszechny w Warszawie), „Oprocentowanie zmienne” (Teatroteka, 2022). Finalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za teksty: „Krzywy domek” (realizacja w cyklu „Teatroteka” 2016; Teatr PR), „Wasza wysokość” 2014 (prapremiera: Teatr WARSawy, realizacja w cyklu „Teatroteka” 2015; Teatr PR, 2017), „Dziki Zachód” 2015, „Błąd wewnętrzny” 2016 oraz Metafor Rzeczywistości za tekst „Sans Souci”, 2009. Laureatka konkursu dramaturgicznego Teatru Wybrzeże za tekst „Elżbieta H.” (2011) i Poznańskiej Nagrody Literackiej – Stypendium im. Barańczaka (2023). Spektakl „Biedermannowie” znalazł się w finale Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 2024/2025.
Autorka: – Bohater Biedermannów – to łódzki fabrykant z pierwszej połowy XX wieku, człowiek złapany w sidła historii – zmuszony przez aktualną sytuację, by zapomnieć o ideałach i ratować życie swojej rodziny. Konflikt między idealistycznym sprzeciwem wobec zastanej historycznej rzeczywistości, a chęcią ochrony życia jest tym, z którym przyszło mu się zmierzyć, aby w ostatecznym rachunku zabić swoją żonę i córkę, a następnie popełnić samobójstwo. Historia stawia wiele pytań: na ile mamy prawo decydować o życiu swoim i innych? Czy w sytuacji granicznej wybierzemy swój interes, czy coś, co definiujemy jako ogólniejsze dobro? Czy człowiek postawiony w sytuacji historycznej, na której kształtowanie nie miał wyłącznego wpływu, może ocalić swoją godność i działać w stu procentach tak, jak by chciał? I wreszcie – co my zrobimy, jeśli wybór „zostać” czy „uciekać” zapuka do naszych drzwi? Czy będziemy współwinni temu, co się wydarza? Czy tak samo łatwo ocenimy siebie, jak oceniamy tych, którzy dziś znaleźli się w epicentrum historycznych wydarzeń?
2 października 2025 g. 20.00 Anna Wakulik BIEDERMANNOWIE reżyseria: Kuba Zubrzycki
OLGA MACIUPA PARASKEWA
Jak nie masz siły powalczyć za siebie powalcz za mnie. Będziemy miały więcej siły razem.
Olga Maciupa – dramatopisarka, współzałożycielka Teatru Dramaturgów w Kijowie. Absolwentka Lwowskiego Uniwersytetu Narodowego im. Iwana Franki oraz Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie. Od 2009 do 2011 pracowała jako dyrektorka Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Drabyna we Lwowie. W 2017 roku jej sztuka „Ballada ekologiczna” zwyciężyła w konkursie dramaturgicznym „Heidelberger Stückemarkt” w Niemczech. W Polsce jako dramaturżka współpracowała przy spektaklach „Lwów nie oddamy” oraz „Granica” w reżyserii Katarzyny Szyngiery w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie oraz przy spektaklu „Kreszany” w reżyserii Oleny Apczel w Teatrze Zagłębia
w Sosnowcu. Od 2023 roku zajmuje się procesem produkcji książek w Pracowni Wydawniczej w Warsztatach Kultury w Lublinie.
Autorka: – Paraskewa to opowieść o zdradzie, wygnaniu, a być może również o powrocie. Refleksja nad rodzinnymi historiami naszych babć, przemilczanymi lub szeptanymi, które można usłyszeć tylko na spotkaniach rodzinnych. Główna bohaterka, której młode lata przypadły na okres II wojny światowej, popełnia czyn, z którym będzie zmagać się aż do śmierci. Paraskewa przeżywa deportację w ramach akcji „Wisła” w 1947 roku, uczy się ponownie kochać, podążać za marzeniami i cenić bliskich ludzi pomimo burzliwej historii, traum z dzieciństwa i lęków. Czy jej to się uda?
3 października 2025 g. 18.00 Olga Maciupa PARASKEWA reżyseria: Ewa Platt
ŁUKASZ PAWŁOWSKI PORWANIE ROBERTA LEWANDOWSKIEGO PRZEZ TCHÓRZLIWEGO ŁUKASZA PAWŁOWSKIEGO
Ktoś się rodzi pod szczęśliwą gwiazdą, a ktoś pod spadającą bombą.
Łukasz Pawłowski – aktor, dramatopisarz, laureat kilkunastu konkursów poetyckich. W 2018 roku jego sztuka „Metro Afganistan” znalazła się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. W roku 2020 dramat „Pasja wg świetnego Lucjana” zdobył nagrodę
w Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, a w 2024 roku sztuka „Błoto” została uznana za jedną z trzech najlepszych w Konkursie o Nagrodę Dramaturgiczną im. Różewicza. Od kilkunastu lat, jako aktor i dramatopisarz, współpracuje z teatrem „Usta Usta Republika”
z Poznania. Pisze także piosenki i jest, bez wzajemności, zakochany w futbolu.
Autor: – Porwanie Roberta Lewandowskiego przez tchórzliwego Łukasza Pawłowskiego jest moją reakcją na rzeczywistość. W tym przypadku była to reakcja na wszędobylski mit: „Do wszystkiego sam doszedłem, ciężką pracą i talentem.” Z mojego doświadczenia świat tak nie wygląda. Znam wielu zdolnych i bardzo pracowitych ludzi, którzy wciąż ledwo wiążą koniec z końcem, żyjąc z miesiąca na miesiąc. I wynika to tylko z tego, że obecny system jedne działania faworyzuje, a inne nie. Nie ma to nic wspólnego z pracowitością, inteligencją czy talentem. W przestrzeni publicznej słyszymy głównie relacje tych osób, którym się powiodło.
W opowieściach o tzw. „drodze do sukcesu” znika często cała reszta, ci którzy się do tego sukcesu przyczynili: rodzina, przyjaciele, system społeczny w którym się ktoś wychował (w tym np.: publiczna opieka zdrowotna i edukacja), wszechpotężny Przypadek (!) i wiele, wiele innych bardzo ważnych czynników. Uważam ten popularny mit za bardzo szkodliwy, dlatego napisałem o tym komedię. Humor to czasem jedyne oręże „słabych” — czyli także moje.
3 października 2025 g. 20.00 Łukasz Pawłowski PORWANIE ROBERTA LEWANDOWSKIEGO PRZEZ TCHÓRZLIWEGO ŁUKASZA PAWŁOWSKIEGO reżyseria: Kamil Białaszek
KATARZYNA MINKOWSKA, TOMASZ WALESIAK
KIEDY STOPNIEJE ŚNIEG
I dlatego ludzie tacy słabi, dzieci takie słabe, dorośli słabi. Bo przyzwyczajeni, że na wszystko jest tabletka. Na zły nastrój, na dobry nastrój, na myśli takie i nie takie i na zmianę płci.
Tomasz Walesiak – scenarzysta i dramaturg. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych
w Warszawie oraz kursu SCRIPT w Szkole Wajdy. Autor scenariuszy filmów w reżyserii Michała Grzybowskiego – „Biały Potok” oraz „Sezony”, za który otrzymał nominację
do Nagrody Gildii Scenarzystów Polskich. Jako dramaturg oraz autor scenariuszy teatralnych regularnie współpracuje z reżyserką Katarzyną Minkowską. Razem zrealizowali m. in. spektakle „Stream”, „Kiedy stopnieje śnieg” (TR Warszawa), „Mój rok relaksu
i odpoczynku” (Teatr Dramatyczny w Warszawie), „Cudzoziemka” (Teatr Polski w Poznaniu
i Teatr TV) oraz „Człowiek jaki jest, każdy widzi” (Nowy Teatr w Warszawie).
Katarzyna Minkowska – reżyserka oraz współautorka scenografii i scenariuszy do swoich spektakli, studiowała scenografię (ASP w Warszawie) i reżyserię (Akademia Teatralna w Warszawie). Jej pracę w teatrze zapoczątkowała nagroda Debiut TR, którą otrzymała na Forum Młodej Reżyserii za pracę „Syrenarium”. Jest laureatką stypendium Młoda Polska 2021. Na festiwalu „Dwa Teatry” otrzymała nagrodę za najlepszą reżyserię teatru telewizji
za spektakl „Cudzoziemka”. Otrzymała wyróżnienie im. Zygmunta Hubnera „Złoty Prolog” 2024 dla artysty na początku drogi twórczej oraz Nagrodę im. Konrada Swinarskiego za najlepszą reżyserię w sezonie 2023/2024 za spektakl „Kiedy stopnieje śnieg” z TR Warszawa. Nominowana do Paszportów Polityki 2024 w kategorii SCENA.
Autorzy: – Kiedy stopnieje śnieg to portret rodziny w wielopokoleniowym kryzysie. Opowieść
o niemożliwych do zrozumienia decyzjach. O bliskich, którym najtrudniej wybaczyć
i o potrzebie akceptacji wpisanej w rodzinne relacje. O tym, jacy bywamy śmieszni
w sytuacjach, które nas przerastają i jak wiele jesteśmy w stanie znieść, zanim zdecydujemy się cokolwiek zmienić. I o odważnych czynach, które bywają określane jako tchórzliwe,
w zależności od tego, kto patrzy i z jakiego powodu potrzebuje je nazwać.
4 października 2025 g. 16.00 Katarzyna Minkowska, Tomasz Walesiak
KIEDY STOPNIEJE ŚNIEG reżyseria: Klaudia Gębska
*cytaty zaznaczone kursywą pochodzą z wyróżnionych sztuk
Pokaz specjalny TEATR KTO KRAKÓW BAL
Scenariusz, reżyseria, opracowanie muzyczne: Jerzy Zoń
Występują: Karolina Daniec-Franczyk, Ewa Mitoń, Aleksandra Konior-Gapys, Nina Potapowicz, Grażyna Srebrny-Rosa, Marta Zoń, Bartek Cieniawa, Tomasz Łukawski, Franciszek Muła, Mieszko Syc, Bartłomiej Zdeb, Jakub Żółtaszek
Przedstawienie, oparte na motywach kultowego filmu Bal Ettore Scoli, przekracza granice i zabiera w podróż, z której nie ma powrotu do zwykłej codzienności. Tu taniec mówi więcej niż słowa, a rytm wyznacza pełna pasji i dynamizmu choreografia. Losy postaci odmalowane są plastycznym kolażem ciał aktorów, w pulsie muzyki – od swingowych lat 30., przez namiętne tanga lat 50., aż po żywiołowe współczesne rytmy. Każda epoka ma swój unikalny koloryt, a każdy taniec opowiada inną historię miłości, marzeń i przemijania.
GDYŃSKA NAGRODA DRAMATURGICZNA została ustanowiona w 2007 roku i jest fundowana przez Miasto Gdynia. Jej laureat, wyłaniany w trybie trzyetapowego konkursu, otrzymuje statuetkę i 50 tysięcy złotych.
Laureatami minionych edycji GND są:
Radosław Maciąg Tęsknię za domem (2024), Anka Herbut Rohtko (2023), Malina Prześluga Jeszcze tu jesteś (2022), Jolanta Janiczak I tak nikt mi nie uwierzy (2021), Malina Prześluga Debil (2020), Rafał Wojasiński Siostry (2019), Przemysław Pilarski Wracaj (2018), Magdalena Drab Słabi. Ilustrowany banał teatralny (2017), Jolanta Janiczak Sprawa Gorgonowej (2016), Weronika Murek Feinweinblein (2015), Mateusz Pakuła Smutki tropików (2014), Artur Pałyga W środku słońca gromadzi się popiół (2013), Małgorzata Sikorska – Miszczuk Popiełuszko (2012), Zyta Rudzka Zimny bufet (2011), Julia Holewińska Ciała obce (2010), Mariusz Bieliński Nad (2009), Magda Fertacz Trash Story (2008).
Kapituła Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej: dr hab. Piotr Dobrowolski, prof. Beata Guczalska – przewodnicząca, dr Ewa Hevelke, prof. Jacek Kopciński, Sabina Czupryńska /sekretarzyni Kapituły/
Komisja Artystyczna: Mirosław Baran, dr hab. Małgorzata Jarmułowicz, prof. dr hab. Wojciech Owczarski
Biuro GND: Marta Pałubicka, Ewa Szulist, Marzena Szymik-Mackiewicz
Opiekun artystyczny czytań: Piotr Kruszczyński
Po każdym z czytań rozmowę z autorką/autorem oraz reżyserką/reżyserem sztuki poprowadzi Łukasz Drewniak
Na czytania GND wstęp jest wolny
Organizator:
Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, 81-381 Gdynia, ul. Bema 26
www.teatrgombrowicza.art.pl www.gnd.art.pl e-mail: gnd@teatrgombrowicza.art.pl Dyrektor Naczelna i Artystyczna: Marta Miłoszewska