D. Kleczewska: MEVO rośnie w siłę

Katarzyna Sudoł, Rafał Prokop 23 lipca 2025

 

System rowerów metropolitalnych MEVO przechodzi znaczącą rozbudowę, wprowadzając nowe stacje i zwiększając flotę rowerów elektrycznych. Dagmara Kleczewska, kierowniczka projektu MEVO, w wywiadzie dla Radia Kaszëbë, ujawniła szczegóły dotyczące tych zmian, odpowiadając na kluczowe pytania dotyczące lokalizacji nowych stacji, wpływu na użytkowników, a także perspektyw dalszego rozwoju. Dowiedz się, co czeka użytkowników popularnego systemu MEVO już od sierpnia

 

Rozwój floty i nowe lokalizacje stacji

System MEVO rozszerza się o 78 nowych stacji i wzbogaca flotę o 1200 rowerów elektrycznych, co zwiększy ich łączną liczbę do 5300. Nowe stacje zostaną uruchomione od 1 sierpnia w kilku gminach, które już korzystają z systemu, m.in. w Gdańsku, Pruszczu Gdańskim, Rumi i Kosakowie. Dodatkowo, do systemu dołączyła nowa gmina – gmina Pruszcz Gdański. Wybór lokalizacji nowych stacji opiera się na głosach mieszkańców oraz analizie miejsc o dużym natężeniu ruchu, co ma zapewnić maksymalne wykorzystanie rowerów. Dalszy rozwój systemu jest również planowany po sierpniu.

Elektryczne rowery MEVO a doświadczenia użytkowników

Wprowadzenie rowerów elektrycznych spotkało się z dużym uznaniem użytkowników. Obecnie system MEVO może pochwalić się pół milionem zarejestrowanych użytkowników, co czyni go największym systemem rowerowym w Polsce. Elektryczne rowery nie różnią się funkcjonalnie od dotychczasowych pod kątem stacji i ładowania, co zapewnia spójność użytkowania. Średni czas podróży to około 20 minut, pokonując dystans 4-5 kilometrów. Co ciekawe, statystyki pokazują, że użytkownicy częściej wybierają rowery ze wspomaganiem elektrycznym, a najczęściej z systemu korzystają osoby w wieku 19-33 lat, z niewielką przewagą mężczyzn (53% do 40%).

Cennik i opłaty

Pomimo rozbudowy floty, MEVO nie planuje podwyżek cen ani modyfikacji cennika w najbliższym czasie. Abonament miesięczny nadal wynosi 29,99 zł, oferując godzinę dziennie jazdy na rowerze elektrycznym lub dwie godziny na rowerze klasycznym. Opłata w wysokości 10 zł za zwrot roweru poza stacją pozostaje bez zmian i jest konsekwentnie pobierana. Według przedstawicieli MEVO, opłata ta nie stanowi wystarczającego wyzwania dla wielu użytkowników, którzy nadal decydują się na pozostawienie roweru w dogodnym dla siebie miejscu. Ewentualne zmiany w tej kwestii będą rozważane po nowym roku.

Wyzwania i perspektywy na przyszłość

Największym wyzwaniem dla projektu MEVO w najbliższych miesiącach będzie promocja systemu i zachęcanie mieszkańców do korzystania z rowerów jako alternatywy dla komunikacji miejskiej. Firma będzie monitorować statystyki, aby ocenić, czy zwiększona dostępność rowerów przełoży się na wzrost liczby przejazdów i nowych użytkowników. Rowery, które dotarły do Gdyni, są już sukcesywnie przygotowywane i wprowadzane na ulice metropolii, z docelową liczbą 300 rowerów dziennie, aby do 1 sierpnia wszystkie były dostępne dla mieszkańców.

radio-kaszebe-prezenterzy-dzień-dobry-kaszuby

Dzień Dobry Kaszuby

Dobri Dzéń Kaszëbë

More info



Current track

Title

Artist

Wybierz jeden z adresów: