D. Landa: Rekordowe przeładunki w Porcie Gdańsk
Katarzyna Sudoł, Rafał Prokop 29 lipca 2025
Nowym standardem portów na Bałtyku jest Port Gdańsk, który osiągnął rekordowe wyniki w pierwszym półroczu 2025 roku, umacniając swoją pozycję w pierwszej dziesiątce największych portów Europy. Mimo zmiennej sytuacji geopolitycznej i wyzwań rynkowych, port odnotował wzrost przeładunków, co świadczy o jego elastyczności i strategicznym zarządzaniu. Kluczowe dla sukcesu okazały się inwestycje w infrastrukturę, takie jak Terminal T3, oraz rozwój nowych połączeń logistycznych, otwierających Gdańsk na Europę Środkowo-Wschodnią. W rozmowie z Radiem Kaszëbë, Dominik Landa, dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, wyjaśnia czynniki stojące za tym dynamicznym wzrostem i zdradza plany na przyszłość, które mają utrzymać pozycję lidera na Bałtyku.
Rekordowe Półrocze Portu Gdańsk – Paliwa Płynne i Drobnica Motorem Wzrostu
Port Gdańsk zakończył pierwsze półrocze 2025 roku z imponującym wzrostem przeładunków o około 0,4%, co na tle innych portów europejskich jest bardzo dobrym wynikiem. Port utrzymuje się w czołówce dziesięciu największych portów w Europie. Kluczowymi grupami ładunkowymi, które przyczyniły się do tego sukcesu, są paliwa płynne oraz drobnica. Paliwa płynne, stanowiące 50% wolumenu przeładunków portu, odnotowały 19,2 miliona ton. Całość ropy naftowej przerabianej przez polskie rafinerie przeładowywana jest właśnie w Gdańsku. Pomimo spadku ogólnego zapotrzebowania na paliwa, wysoki poziom przeładunków udało się utrzymać dzięki zmianie struktury dostaw po wprowadzeniu embarga na rosyjskie surowce, co skierowało cały potok ładunkowy do polskich portów. Z kolei drobnica, w tym kontenery, zanotowała wzrost o 12%, osiągając 13 milionów ton, co jest efektem nowych połączeń regularnych z Dalekim Wschodem, obsługiwanych przez armatorów MSC i CMA CGM. Zauważalny jest również dynamiczny wzrost przeładunków rudy żelaza – o ponad 206%, co wiąże się z rosnącą produkcją w polskich hutach i stalowniach.
Gdańsk jako Brama Logistyczna Europy Środkowo-Wschodniej
Port Gdańsk umacnia swoją pozycję jako kluczowa brama logistyczna dla Europy Środkowo-Wschodniej. Wzrost zasięgu oddziaływania portu obejmuje nie tylko rynek polski, dla którego Gdańsk jest oknem na świat dla importerów i eksporterów, ale także Czechy, Słowację, Węgry oraz Ukrainę. Szczególnie istotna jest rola portu w obsłudze ładunków dla Ukrainy, gdzie z powodu działań wojennych port w Odessie nie jest w stanie sprostać zapotrzebowaniu gospodarki. W ubiegłym roku niemal 10% przeładunków skonteneryzowanej drobnicy w Gdańsku trafiło na Ukrainę lub z niej pochodziło. Ten dynamiczny rozwój jest możliwy dzięki znaczącym inwestycjom w infrastrukturę drogową i kolejową, które znacząco poprawiły połączenia portu z resztą kraju i regionu, skracając czas transportu i zwiększając jego efektywność.
Inwestycje w Przyszłość: Terminal T3 i Dalszy Rozwój
Kluczową rolę w umacnianiu pozycji Portu Gdańsk odgrywają strategiczne inwestycje. Oddany w czerwcu tego roku Terminal T3 (Baltic Hub) zwiększył roczne możliwości przeładunkowe kontenerów z 3 milionów TEU do 4,5 miliona TEU. Ta inwestycja zabezpiecza dalszy wzrost przeładunków drobnicowych w Gdańsku na najbliższe lata i eliminuje ryzyko kongestii, z którym borykają się konkurencyjne porty Europy Zachodniej, takie jak Hamburg czy Rotterdam. Baltic Hub, będący jednym z największych i najnowocześniejszych terminali kontenerowych w Europie, planuje już kolejne fazy rozbudowy. Port Gdańsk jest również przystosowany do obsługi największych statków kontenerowych na świecie, o długości do 400 metrów i pojemności 24 tysięcy TEU, które regularnie zawijają do portu. Mnogość połączeń z różnymi regionami świata, w tym serwisy Albatros i Brytania MSC, połączenia CMA CGM oraz Ocean Alliance, a także serwis Gemini Merce Kleina, sprawia, że Port Gdańsk jest najczęściej wybieranym oknem na świat dla polskich i zagranicznych klientów.
Długoterminowa Strategia i Nowe Inicjatywy
Port Gdańsk nieustannie planuje inwestycje na lata, a nie tylko na miesiące, czego dowodem jest rozwijana strategia do roku 2060. Wśród kluczowych inicjatyw na przyszłość wyróżnia się budowa Terminalu T5, który będzie służył do przeładunku komponentów morskich farm wiatrowych. Ten projekt ma być oddany do użytku już w ciągu roku i będzie wspierał rozwój energetyki odnawialnej w Polsce. Kolejną istotną inwestycją jest projekt FSRU (Floating Storage Regasification Unit), czyli duży statek do regazyfikacji LNG, który po podłączeniu do stałego nabrzeża we wschodniej części portu, będzie w stanie zaspokoić jedną trzecią zapotrzebowania Polski na gaz LNG. Port inwestuje także w dalszy rozwój możliwości przeładunku zbóż, aby sprostać wymaganiom rolników. Wszystkie te działania mają na celu utrzymanie i umocnienie pozycji Portu Gdańsk jako lidera na Bałtyku i jednego z najważniejszych węzłów logistycznych w Europie.