Reaktywacja linii kolejowej z Gdańska do Kartuz przez Starą Piłę coraz bliżej
Dziennikarz Radio Kaszëbë, 14 sierpnia 2019
Porozumienie o współpracy w sprawie tzw. bajpasa kartuskiego zawarły Samorząd Województwa Pomorskiego, Pomorska Kolej Metropolitalna oraz PKP PLK w Warszawie.
Na jego mocy do końca 2021 r. ma zostać przygotowana trasa objazdowa dla pociągów pasażerskich na czas modernizacji Magistrali Węglowej z Gdyni do Kościerzyny. Dzięki bajpasowi pociągi do Kartuz i Kościerzyny będą mogły cały czas kursować. Modernizacja odcinka Gdańsk Kokoszki – Stara Piła- Glincz, to reaktywacja dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz. Trasa ma powstać w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą. Stąd pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz. Jak zapewniają w Urzędzie Marszałkowskim, nie jest to jednak inwestycja tylko na czas remontu. Samorząd województwa pomorskiego wyraził w porozumieniu gotowość dalszego utrzymania przewozów pasażerskich na odbudowanych liniach kolejowych 234 i 229. Po wybudowaniu tej linii pociągi mają kursować regularnie, dzięki czemu Pomorzanie zyskają stałe, dodatkowe połączenie kolejowe z metropolią trójmiejską, uzupełniające istniejącą linię PKM.