E. Ciesielska: Zaburzenia odżywiania i relacje w związkach – studenci o najtrudniejszych tematach
Katarzyna Sudoł, Rafał Prokop 18 września 2025
Na antenie Radia Kaszëbë w Wejherowie gościły dwie ekspertki: psycholożka i seksuolożka Anna Maria Podsiadły oraz terapeutka i edukatorka seksualna Ewa Ciesielska. Obie specjalistki, na co dzień wspierające ludzi w kryzysach, są także wykładowczyniami w Kaszubsko-Pomorskiej Szkole Wyższej. W wywiadzie opowiedziały o tym, co praktycy wnoszą do świata akademickiego, o czym rozmawiają ze studentami i dlaczego nauczanie na konkretnych przykładach jest kluczem do sukcesu.
Praktycy wnoszą wartość do świata akademickiego
Psycholożki i seksuolożki od pięciu lat współpracują z Kaszubsko-Pomorską Szkołą Wyższą w Wejherowie. Władzom uczelni zależało na tym, aby studenci mieli kontakt nie tylko z naukowcami, ale również z praktykami, którzy mogą opowiedzieć, jak naprawdę wygląda praca w gabinecie. To podejście pozwala przekazać wiedzę z perspektywy praktycznej, która jest szczególnie cenna dla przyszłych specjalistów, zwłaszcza w dziedzinach pomocowych.
Seksualność, pary i zaburzenia odżywiania
W wywiadzie ekspertki opowiadają o przedmiotach, które prowadzą. Ewa Ciesielska, która prowadzi zajęcia z terapii par, podkreśla, że jest to jeden z najpotrzebniejszych i najważniejszych przedmiotów na kierunku psychologia. Studenci na zajęciach uczą się o problemach zgłaszanych na terapii małżeńskiej, o tym, jak sobie z nimi radzić, a także o etycznych aspektach pracy psychoterapeuty. Dużo uwagi poświęca się również umiejętnościom miękkim, takim jak komunikacja czy asertywność. Prowadzi także zajęcia z zaburzeń odżywiania, na których studenci poznają różne jednostki chorobowe, w tym bigoreksję, zaburzenie polegające na nadmiernym dbaniu o muskulaturę, dotykające częściej mężczyzn.
Studenci potrzebują otwartej rozmowy
Anna Maria Podsiadły zauważa, że studenci w każdym wieku – zarówno ci najmłodsi, jak i starsi, po 50. czy 60. roku życia – odczuwają potrzebę rozmowy o seksualności. Jest to temat, który budzi wiele pytań. Na zajęciach studenci uczą się o tym, jak rozmawiać o seksualności w sposób bezpieczny, z szacunkiem i bez wstydu. Ekspertki podkreślają, że starają się stworzyć bezpieczną atmosferę, co sprzyja otwartości i poszerzaniu wiedzy. Nie raz poruszane są trudne i osobiste tematy, a studenci nie boją się pytać, co jest dla nich bardzo ciekawe i ważne.
Po co studenci przychodzą na wykłady, które nie są obowiązkowe?
Goście radia wyrazili duże zaskoczenie otwartością i ciekawością studentów. Pomimo tego, że niektóre wykłady są nieobowiązkowe, frekwencja jest bardzo wysoka. Świadczy to o dużym zaangażowaniu i chęci zdobywania wiedzy. Zadowolenie z pracy prowadzących widać również w ocenach studentów, którzy w ewaluacjach pozytywnie oceniają zajęcia, co potwierdza ich wartość i potrzebę w programie nauczania. Specjalistki podkreślają, że praca ze studentami jest inspirująca i pokazuje, jak wielkie jest zapotrzebowanie na praktyczną wiedzę z zakresu psychologii.